Loading

Utställningar

Fotograf Johan Töpel, Expo 2022

Expo 2022

Fotograf Johan Töpel, IBR 2015

IBR 2015

Fristående Verk

Konstverket Sömn av konstnären Johan Töpel
Sömn(2025)
70x93cm, 1/15. 50x67cm, 1/30.
Konstverket Banankompani av konstnären Johan Töpel
Banankompani(2025)
70x93cm, 1/15. 50x67cm, 1/30.
Konstverket Strand av konstnären Johan Töpel
Strand(2025)
70x93cm, 1/15. 50x67cm, 1/30.
Konstverket Sommarmorgon av konstnären Johan Töpel
Sommarmorgon(2006)
70x93cm, 1/15. 50x66cm, 1/30.
Konstverket Hemtrevlig av konstnären Johan Töpel
Hemtrevlig(2013)
70x87cm, 1/15. 50x62cm, 1/30.
Konstverket Tvättid av konstnären Johan Töpel
Tvättid(2006)
70x104cm, 1/15. 50x74cm, 1/30.
Konstverket Skymning av konstnären Johan Töpel
Skymning(2023)
70x105cm, 1/15. 50x75cm, 1/30.
Konstverket Roslag av konstnären Johan Töpel
Roslag(2022)
70x105cm, 1/15. 50x75cm, 1/30.
Konstverket Nina av konstnären Johan Töpel
Nina(2024)
70x93cm, 1/15. 50x67cm, 1/30.
Konstverket Centralstation av konstnären Johan Töpel
Centralstation(2007)
70x88cm, 1/15. 50x63cm, 1/30.
Konstverket Atlas av konstnären Johan Töpel
Atlas(2010)
70x89cm, 1/15. 50x64cm, 1/30.
Konstverket Landsting av konstnären Johan Töpel
Landsting(2007)
70x94cm, 1/15. 50x67cm, 1/30.
Konstverket Svira av konstnären Johan Töpel
Svira(2010)
70x89cm, 1/15. 50x64cm, 1/30.
Konstverket Malin av konstnären Johan Töpel
Malin(2022)
70x105cm, 1/15. 50x75cm, 1/30.
Konstverket Gärdet 1 av konstnären Johan Töpel
Gärdet 1(2016)
70x104cm, 1/15. 50x74cm, 1/30.
Konstverket Gärdet 2 av konstnären Johan Töpel
Gärdet 2(2016)
70x104cm, 1/15. 50x74cm, 1/30.

Biografi

Johan Töpel, som tidigare var assistent till Johan Fowelin, väljer ofta ett perspektiv som lyfter fram en plats på ett ovanligt sätt och ger den en air av mellanrum. I sitt arbete inspireras han också av Stephen Shore, Andreas Gursky och Candida Höfer. Deras bilder domineras ofta av en kylig, stel och diplomatisk estetik som håller betraktaren på avstånd. Hans egna bilder präglas däremot i jämförelse av en sympatisk närhet. I vissa av hans verk ger det perspektiv han väljer en känsla av återvändsgränd, som om det inte fanns någon horisont. Detta leder ofta till att betraktaren får en mer kroppslig förnimmelse, snarare än en rent visuell upplevelse.
Med en stark känsla för samspelet mellan material, ljus och form skapar han intrikata scener som drar in betraktaren och skapar en upplevelse av doft, ljud och rörelse på dessa platser. Betraktaren uppmuntras att engagera sig i de till synes tråkiga, tomma utrymmena på ett mer medvetet sätt; att fundera över spåren av mänsklig närvaro och konsumtionssamhället samt förhållandet mellan naturen och stadsbilden. Istället för att bara vara ett vittne bjuds betraktaren in att delta, både som observatör och filosof, att kliva mellan den avbildade scenen och kameran.